Gyvenimas su hepatitu

Bet koks medikų paskelbtas verdiktas dažnai būna tam tikras (kartais ir nemažas) sukrėtimas. Tačiau praėjus pirmąjam šokui, diagnozė gali tapti „persilaužimo" momentu - vietoj to, kad susitaikyti su aplinkybėmis ar liga, Jūs turite galimybę pakeisti savo gyvenimą.

Kokių pagrindinių principų reiktų laikytis?:

  1. Reguliariai lankykitės pas savo gydytoją. Su juo aptarkite visus „pastebimus" simptomus ar problemas, su kuriomis susiduriate;
  2. Stenkitės maitintis vartodami pilnavertį ir subalansuotą maistą. Valgykite kuo daugiau daržovių ir vaisių. Venkite labai riebių ar saldžių produktų;
  3. Ilsėkitės kai jaučiate nuovargį. Pasistenkite surasti tam laiko;
  4. Reguliariai atlikite fizinius pratimus;
  5. Jei dar to nepadarėte, būtinai pasiskiepykite nuo hepatito A ir hepatito B. Nerizikuokite susirgti ligomis, kurios gali įtakoti hepatito C ligos eigą;
  6. Atsisakykite alkoholio;
  7. Būkite atsargūs vartodami vaistus, kurie parduodami be recepto;
  8. Būkite atsargūs vienu metu vartodami alkoholį, vaistus ar žolinius preparatus;
  9. Bendraukite su kitais panašaus likimo žmonėmis. Bendraudami su jais Jūs gausite naudingos informacijos apie tai, kaip geriau „pasirūpinti" savimi.

Jei Jums diagnozavo hepatitą C, tai dar nereiškia, kad reikalingas skubus gydymas. Jei jūs pakliūnate į šią kategoriją žmonių, šie patarimai skirti daugiau Jums.

„Sveika gyvensena"

  • aktyvaus gyvenimo ir poilsio balansas
    Kasdieną numatykite poilsio laiką. Poilsis - profilaktinė priemonė ir ilsėtis reiktų dar iki to momento, kai pajusite nuovargį. Netgi jei ir jaučiatės pakankamai energingai - poilsis būtinas. Priešingu atveju - nuovargis pasireikš vėliau, tik daug stipriau. Dirbkite „protingu" tempu, darykite pertraukas, planuokite savo veiklą. Ieškokite kuo trumpesnių iškilusių problemų sprendimo kelių, didelės apimties darbus išskaldykite į smulkesnius.
  • smegenų veiklos stimuliavimas
    Nereiktų panikuoti, jei pajutote atminties sutrikimus. Situacijos „dramatizavimas" gali tik pabloginti situaciją.
    Atsiminkite, kad smegenys, kaip ir raumenys, - „nenaudojami' apmiršta. Todėl smegenims irgi reiktų „pasimankštinti": spręskite kryžiažodžius, skaitykite, lankykitės teatruose. Vienu žodžiu darykite viską, kad priverstumėte smegenis „paplušėti".
  • pozityvus mąstymas
    Pozityvaus mąstymo galima „išmokti". Reguliariai „treniruojantis" galima išmokti pesimistines mintis pakeisti optimistinėmis. Pozityvus mąstymas Jums padės įveikti inerciją. Pradėkite nuo smulkmenų: jei „pagaunate" save mąstant, kad „aš niekada nepasveiksiu", pabandykite mintis nukreipti kita linkme - „ir tai praeis". „Treniruokite" pozityvų mąstymą, net jeigu Jūs ir netikite sėkme. Laikui bėgant tai gali tapti įpročiu ir padėti jums išspręsti nemažai iškylančių klausimų.
  • juokas ir linksmybės
    Malonūs užsiėmimai, kuriais Jūs galite užsiimti, gali pagerinti Jūsų nuotaiką ir „nustumti" į šoną prie depresijos vedančias mintis. Gyvenimas su hepatitu kartais tikrai gali būti nelengvas, ypač jei leisit jam Jus „užvaldyti". Išsirinkite bent vieną malonų užsiėmimą ir suraskite jam laiko. Stenkitės kuo dažniau juoktis. Juokas - ne panacėja, tačiau tikrai gali padėti. Humoras neturi šalutinių reiškinių, išskyrus vieną - juoko priepuolius. Tai, bene vienintelis, „užkrečiamas" dalykas su kuriuo Jūs jausitės geriau.
  • stresas
    Venkite stresinių situacijų. Stresas kenkia sveikatai. Jo išvengti kartais nelengva. Egzistuoja visa eilė streso įveikimo būdų: joga, meditacija, specialūs kursai.

Psichologija

  • nekaltinkite kitų, kad Jūs sergate hepatitu C, bet ir kitiems neleiskite kaltinti Jus, kad sergate. Žmonės, kurie klaidingai mano, kad hepatitu C serga tik narkomanai, turėtų žinoti, kad labai dažnai (ypač iki 1990 m.) buvo užsikrečiama per operacijas ar kraujo perpylimus. Net jei negalite pakeisti klaidingos žmonių nuomonės, tiesiog pasistenkite nekreipti į ją dėmesio.
    Neteisūs jie - ne Jūs! Nesigėdinkite hepatito C! Kad Jūs žinotumėt, kiek garbingų ir talentingų žmonių juo serga;
  • būkite sąžiningi ir situaciją vertinkite objektyviai - nebandykite situaciją vertinti geriau ar blogiau, negu ji yra iš tikrųjų;
  • įsitikinkite, kad žinote visą tiesą apie hepatitą C. Kai kurie žmonės galvoja, kad hepatito C diagnozė lygi mirties nuosprendžiui. Taip nėra. Dauguma mirs su hepatitu C, bet ne nuo hepatito C;
  • susikoncentruokite ties „dabartimi", neaštrinkite situacijos įsivaizduodami būsimas kančias, skausmus ar netektis;
  • koncentruokitės į tai kas suteikia ramybę, džiaugsmą ar juoką;
  • suvokite savo ligą. Hepatitas C gali būti Jūsų gyvenimo dalis, tačiau jis neturėtų jos kontroliuoti;
  • kontroliuokite savo mintis. Pasistenkite negatyvias mintis pakeisti pozityviomis, pvz. vietoj „hepatitas griauna mano gyvenimą", geriau galvoti „ aš galiu gyventi su hepatitu";
  • sugebėkite įvertinti tai, ko Jūs pakeisti dabar negalite, pvz. tai, kad Jūs sergate hepatitu C;
  • stenkitės atsipalaiduoti. Įtikinkite save, kad „sunkūs" laikai praeis;
  • ieškokite paramos. Bendravimas su žmonėmis, kurie susiduria su tomis pačiomis problemomis, gali sustiprinti viltį ir tikėjimą;
  • padėkite kitiems. Tai vienas iš geriausių būdų padėti ne tik kitiems, bet ir sau.

Alkoholis ir hepatitas C

Alkoholio vartojimas, sergantiems hepatitu C, gali būti labai rimtų problemų priežastis. Jeigu negalite alkoholio atsisakyti visiškai, tai bent jau sumažinkite jo kiekį. Daugeliui žmonių tai nelengva užduotis.

Jei Jūs susiduriate su tokio pobūdžio problemomis, pakalbėkite apie tai su gydytoju, psichologu arba su tuo, kuo Jūs pasitikite. Pabandykite bendromis jėgomis surasti sprendimo variantą.

Kovojant su hepatitu C galima padaryti daug. Alkoholio atsisakymas - tai, ko gero, vienas iš svarbiausių „darbų" kuriuos galima ir reikia padaryti, nes:

  • vartojant alkoholį kepenys ỹra daug greičiau, t. y. fibrozė ar cirozė progresuoja daug greičiau;
  • žmogaus imuninė sistema negali kovoti su HCV taip pat efektyviai, kaip imuninė sistema žmogaus, kuris nevartoja alkoholio;
  • viruso kiekis organizme didėja daug intensyviau;
  • priešvirusinis gydymas gali būti mažiau efektyvus;
  • alkoholio vartojimas gali būti depresijos priežastis.

Normalaus kūno svorio palaikymas

Normalus kūno svoris būtinas ne tik dėl išorinės išvaizdos, bet ir, kas daug svarbiau, dėl geros savijautos. Su nutukimu susiję pavojai susirgti ir kitomis ligomis: hipertonija, diabetu, depresija ir t.t.

Sergantiems hepatitu C atsikratyti viršsvorio yra papildomas stimulas. Nutukimas gali būti viena iš priežasčių mažinančių priešvirusinio gydymo efektyvumą, didinančių fibrozės ir cirozės progresavimą. Tad jei Jūs turite viršsvorio, būtinai pagalvokite kaip pakeisti savo gyvenimo būdą. Netgi keletas numestų kilogramų, padės Jums pagerinti savijautą.

Svorio numetimas ir jo palaikymas „reikalingame" lygyje reikalauja daug pastangų. Žemiau pateikiama ką ir kaip reiktų padaryti, kad išspręsti viršsvorio problemą. Nenorėkite iškarto įgyvendinti visus punktus. Išsirinkite tai, kas Jums atrodo įgyvendinama:

  • miegui skirkite pakankamai laiko. Žmonės, paprastai, persivalgo kai pavargsta;
  • pastoviai stebėkite savo svorį;
  • valgykite lėtai. Kol kramtote maistą, valgymui skirtą įrankį padėkite ant stalo ar lėkštės;
  • neleiskite pasijusti alkanu. Valgykite reguliariai;
  • maistą nelaikykite ant „akių";
  • jei atsirado impulsyvus noras pavalgyti, pabandykite tai „atitolinti" bent jau 20-čiai minučių. Galbūt „noras" praeis, nes labai dažnai alkio jausmas atsiranda ne pilve, bet galvoje;
  • naudokite nedidelės apimties lėkštes;
  • prieš valgį išgerkite stiklinę vandens. Dar vieną stiklinę išgerkite valgio metu;
  • būtinai vartokite daržoves ir vaisius;
  • nevalgykite žiūrėdami televizorių;
  • po ranka visada turėkite mažai kaloringo maisto: jogurto, vaisių, daržovių;
  • valgykite tik sėdėdami;
  • mėgaukitės maistu - keletas po vieną suvalgytų riešutų - žymiai geriau, negu vienu metu suvartota jų sauja;
  • neikite į parduotuvę tuščiu skrandžiu;
  • nedėkite ant stalo viso paruošto maisto - dėkite tik lėkštes su porcijomis;
  • būkite sąžiningi patys sau. Jei Jūs, pirkdami mėgstamus produktus, galvojate, kad juos perkate vaikams - gali būti, kad Jūs meluojate pats sau.

Nuovargis

Tai vienas iš dažniausiai pasireiškiančių hepatito C simptomų. Jeigu Jūs jaučiate nuovargį:

  • aptarkite tai su gydytoju;
  • nevartokite arba bent jau sumažinkite alkoholio ar vaistų, parduodamų be recepto, vartojimą;
  • suraskite sau priimtiną atsipalaidavimo būdą;
  • dirbant pertraukėles darykite dar iki tol, kol pajutote stiprų nuovargį;
  • 5 - 10 minučių praleiskite saulėje;
  • atlikite kvėpavimo pratimus (pabandykite apie minutę giliai pakvėpuoti);
  • gerkite kuo daugiau vandens. Paros norma turėtų būti 2 - 4 litrai;
  • rinkitės „sveiką" maistą (vaisius, daržoves, riešutus);
  • atlikite lengvus fizinius pratimus. Galima ir nieko nedaryti - tiesiog išeiti ir 5 - 10 minučių pasivaikščioti;
  • pabandykite nusnūsti viduryje dienos, bet ne ilgiau kaip 20 minučių;
  • nusiprauskite po vėsiu vandeniu.

Miegas

Prastas miegas ar jo trūkumas gali būti viena iš nuovargio priežasčių. Kas gali turėti įtakos miego kokybei? Tai:

  • maisto produktai, kurių sudėtyje yra kofeino - kava, arbata, šokoladas;
  • rūkymas;
  • patalpos temperatūra;
  • sklindanti šviesa;
  • triukšmas;
  • „nepatogi" lova;
  • alkoholio vartojimas prieš miegą;
  • persivalgymas;
  • "kaimyno" knarkimas;
  • naminiai gyvūnai (šunys, katės) miegamajame;
  • televizoriaus ar kompiuterio „buvimas" miegamajame;
  • per didelis emocinis įsiaudrinimas prieš miegą.

Kaip įveikti nemigą ir gerai išsimiegoti?

  • stenkitės miegoti 7 -9 valandas per parą. Išsimiegojimo „nukėlimas" į savaitgalį rezultato neduos;
  • gulkitės tuo pačiu metu;
  • televizorių ar kompiuterį išjunkite likus bent jau valandai iki „susiruošimo" miegoti;
  • jei miegate dieną, pasistenkite tai daryti kuo ankščiau. Ilgai nemiegokite;
  • prieš miegą paskaitykite, tačiau venkite ryškios šviesos;
  • prieš miegą nepersivalgykite, bet ir nesigulkite alkanas;
  • išmokite valdyti savo emocijas;
  • prieš miegą pasiklausykite lengvos ir atpalaiduojančio muzikos;
  • paslėpkite daiktus, kurie gali „erzinti", pvz. šviečiantis laikrodis;
  • kiekvieną dieną atlikite fizinius pratimus;
  • jei negalite užmigti - negulėkite lovoje ilgiau kaip pusvalandį. Geriau atsikelkite ir užsiimkite kokiu nors nuobodžiu darbu.

Mityba:

  • venkite taip vadinamų trans-riebalų (iš dalies hidrintų riebalų), kurie yra randami didžiojoje dalyje greitojo maisto restoranuose patiekiamų patiekalų. Jų taip pat yra kepiniuose ir termiškai apdorotuose užkandžiuose, margarine;
  • maitinkitės produktais, kurių sudėtyje prisotintųjų riebalų ir cholesterolio kiekis nėra didelis.
    Kai kurie riebalai organizmui būtini, tačiau jų vartojimą reiktų apriboti. Tokių produktų pavyzdžiai: sviestas, ledai, raudona mėsa. Venkite arba apribokite keptų produktų vartojimą;
  • vartokite kuo daugiau šviežių vaisių ir daržovių.
    Rinkitės ryškių spalvų vaisius ir daržoves - kiekviena spalva charakteringa tam tikrai vitaminų ar mineralų grupei. Sultys ir džiovinti produktai savo sudėtyje turi labai daug kalorijų, tačiau tai nėra pakankama alternatyva šviežiems vaisiams ir daržovėms;
  • pirmenybę teikite nesmulkintų grūdų produktams, venkite baltos spalvos produktų;
  • vartokite augalinės kilmės baltymus.
    Riešutai, saulėgrąžos yra geri augalinės kilmės baltymų šaltiniai. Vartodami gyvulinės kilmės riebalus, pirmenybę teikite žuvies ir paukštienos produktams;
  • iki minimumo apribokite cukraus vartojimą;
  • nepadauginkite valgomosios druskos.
    Labai dažnai konservuotų produktų sudėtyje yra per daug druskos;
  • per dieną išgerkite ne mažiau kaip 2 l vandens;
  • skaičiuokite kalorijas - „sudeginti" jų turite daugiau, negu suvartojote (nebent Jūsų tikslas yra priaugti svorio);
  • venkite „naujamadiškų" dietų.
    Rinkitės tas dietas, kurios per ilgą laiką įrodė savo veiksmingumą;
  • badavimas yra nesuderinamas su hepatitu C;
  • netikėkite tomis dietomis, kurių laikantis žadami nerealūs rezultatai.
    Būkite atsargūs su žoliniais preparatais, maisto papildais, kuriuos vartojant žadamas svorio „numetimas" be kalorijų ar fizinio krūvio apribojimų;
  • venkite jūros gėrybių.

Fizinis krūvis

Fizinių pratimų atlikimas yra labai efektyvus būdas kovojant su nuovargiu ir lengva depresija.

Fiziniais pratimais pradėkite užsiiminėti neskubėdami: per dieną du - tris kartus atlikti lengvi fiziniai pratimai, trunkantys 5 -15 min., padės įveikti chronišką nuovargį. Jei leidžia sąlygos, tokius pratimus geriau atlikite gryname ore.

Atsiminkite, kad ir 5 minutės užsiėmimų yra geriau negu nieko.
Nereiktų „kristi" į kraštutinumus - „viskas arba nieko". Viskas turi būti atliekama su protu.

Net ir labai užsiėmę žmonės turėtų ir privalo surasti laiko fizinių pratimų atlikimui.
Paprasčiausias ir labiausiai prieinamas fizinių pratimų pavyzdys yra vaikščiojimas. Šios „sporto šakos praktikavimas" nereikalauja nei kažkokios specialios įrangos, nei specialaus fizinio pasirengimo. Tiesiog palikite automobilį šiek tiek toliau nuo Jums reikalingos laiptinės, važiuodami visuomeniniu transportu - išlipkite keletu sustojimų ankščiau, paslėpkite televizoriaus distancinio valdymo pultą ir t. t.

Tokių pavyzdžių galima pateikti begalę. Važinėjimas dviračiu, plaukimas ar darbas sode tuo pačiu metu gali teikti ne tik malonumą, bet ir turėti gydomąjį poveikį. Vienu žodžiu „priverskite" save judėti.

Žoliniai preparatai ir vitaminai

Sergantiems hepatitu C (kaip, beje, ir sveikiesiems) reiktų atsiminti, kad vieni vitaminai ir žoliniai preparatai yra nekenksmingi, kitus - reiktų vartoti atsargiai arba išviso jų vengti. Viskas, kas patenka į organizmą (ir ką valgome ir kuo kvėpuojame), papuola ir į kepenis.

Hepatitas C - kepenų liga. Todėl sergantiems hepatitu C reiktų būti labai atsargiems. Prieš pradedant vartoti žolinius preparatus ar vitaminus, turite tiksliai žinoti KĄ Jūs ruošiatės vartoti. Prieš pradedant vartoti tiek vitaminus, tiek ir žolinius preparatus, reiktų pasitarti su gydytoju.

Ar gali žoliniai preparatai išgydyti hepatitą C?
Tokie tyrimai vykdomi, tačiau patvirtinimo, kad žoliniais preparatais galima išgydyti hepatitą C, nėra.

Ar galima vartoti vitaminus?
Jei gydytojas neprieštarauja - galima. Reiktų vengti vitaminų, kurių sudėtyje yra geležies.

Jei vartojate multivitaminus, rinkitės tuos, kurių sudėtyje yra labai mažai geležies arba jos visai nėra. Paprastai tokie būna vitaminai, skirti pagyvenusio amžiaus žmonėms. Nepadauginkite vitamino A.

Įsidėmėkite:

  • natūralus - nereiškia saugus. Gyvačių nuodai - taip pat natūralus produktas;
  • neviršykite rekomenduojamų dozių. „Daugiau" - nereiškia „geriau";
  • jei vartojate žolinius preparatus ir vitaminą E, nutraukite jų vartojimą likus bent savaitei iki bet kokių medicininių procedūrų;
  • tarkitės tik su specialistais.
    Tai, kad kam nors iš Jūsų artimųjų ar pažįstamų padėjo gydymas žoliniais preparatais, nereiškia, kad toks pat gydymas bus saugus ir priimtinas Jums.
TU SERGI ? Bet gyvenimas nesustoja!
Apklausa
Kokioje gydymo įstaigoje gydotės?
VUL Santariškių klinikų Hepatologijos, gastroenterologijos ir dietologijos centre
VUL Santariškių klinikų filialo Infekcinių ligų ir tuberkuliozės ligoninėje
LSMU Gastroenterologijos klinikoje (Kaune)
Kauno klinikinėje ligoninėje
Klaipėdos jūrininkų ligoninėje
Klaipėdos universitetinėje ligoninėje
Respublikinėje Šiaulių ligoninėje
Respublikinėje Panevėžio ligoninėje